week 2 in Australië - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Judith Demeijer - WaarBenJij.nu week 2 in Australië - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Judith Demeijer - WaarBenJij.nu

week 2 in Australië

Blijf op de hoogte en volg Judith

13 Augustus 2015 | Australië, Alice Springs

Hi Dutchies,

Hierbij weer een reisverslag van mijn avonturen in Australië.
Ik had deze al een paar dagen eerder willen plaatsen, maar helaas door de slechte wuif lukte dat niet en uk kom net terug van 3 dagen kamperen in de outback waar ik al helemaal geen bereik heb gehad.

Veel lees plezier!!

Dag 9: Great Ocean Road en Naracoorte
Vandaag vervolgen we onze route naar Adelaide via de Great Ocean Road.
We sliepen vannacht in de hostel op een gezamenlijke kamer, er waren nog 2 andere personen bij ons op de kamer. Zij hadden bedacht om 6 uur de wekker af te laten gaan en vroeg te vertrekken, hierdoor was ik ook al erg vroeg wakker en kon ik niet meer in slaap komen helaas. Wij zijn daarom ook maar lekker vroeg vertrokken.
Ruud had op de route naar Naracoorte nog wat cash plaatsen voor zijn GPS spel, dankzij dat spel zijn we op een plek gekomen langs de Great Ocean Road wat niet stond aangegeven als lookout punt, maar waar we wel een fantastisch uitzicht hadden. Voor de beste en de mooiste tot nu toe. Daarna liepen we een beetje door de bosjes en zagen we een trap naar beneden waar je op de rotsen kon staan. Je zag dan van dichtbij de gaten in rotsen die door de zee waren gemaakt. We stonden bijna op een soort van cliff en voor je neus spatte de zee hard tegen de rotsen aan en spoot het omhoog. Echt wauw gewoon, het mooiste punt van heel de Great Ocean Road wat we eigenlijk niet hadden gezien als Ruud dat GPS spel niet deed..
Onderweg nog wel gestopt bij een kaasfabriek, waar we kaas konden proeven en natuurlijk ook nog een lekker stukje hebben meegenomen.
Verder was het deze dag vooral auto rijden met veel regen onderweg en doodde kangoeroe's langs de route.
Bij Naracoorte aangekomen heb je hele mooie grotten, maar we waren te laat voor de rondleiding van de grot die wij wilde zien, maar de volgende morgen om half 10 was er weer een en aangezien we morgen toch genoeg tijd hadden, besloten we om de volgende terug te komen.
Deze nacht sliepen we op een Holdiday Park, hier hadden we een soort van kleine stacaravan voor onszelf. Lekker even niks doen en bijkomen van onze reis tot nu toe.

Dag 10: Reis naar Adelaide
Vanmorgen zijn we dus eerst teruggereden naar de grotten, daar hebben we de Alexandria grot gezien. Dit is een droge grot met druipstenen. De zijn kristallen gemaakt door het regenwater in grond en de mineralen die in de grond zitten. Het duurt erg lang voordat zo'n druipsteen gevormd wordt. Na 20 jaar zijn de bestaande druipstenen pas 1 cm gegroeid, dus de druipstenen die daar staan/ hangen zijn dus al duizenden jaren oud. Erg mooi om te zien.
Daarna hebben we weer de auto gepakt en zijn we richting Adelaide gereden, met een omweg via Tanunda om allerlei wijnvalleien te zien.
Na 5 uur rijden kwamen we eindelijk bij de luchthaven van Adelaide aan, waar we de auto moesten inleveren. Tenminste dat dachten we, want dat hadden ze ons verteld in Melbourne. Dat was dus niet waar, het was in het centrum van Adelaide. Het was nog een beetje racen om daar voor 5 uur te zijn maar we zijn er heelhuids aangekomen. Met de auto was ook niks bijzonders dus tassen weer op onze rug en met de metro en trein richting onze volgende verblijfplaats. Dit is bij Dragos, een man die zijn huis verhuurt, een AIRBNB Hier verblijven we 4 dagen voordat we naar Alice Springs vliegen. Deze AIRBNB is in Port Adelaide, een dorpje een half uurtje met de trein van Adelaide.
We konden het in eerste instantie niet goed vinden, want het adres wat op de site was niet volledig. Dan maar even naar Dragos gebeld en hij vertelde dat we bij nummer 103 moesten zijn. Na een kwartiertje lopen waren we dan eindelijk aangekomen.
Het ontvangst was een beetje onwennig en ik voelde mij totaal niet op mijn gemak, achteraf was ik blijkbaar niet de enige en voelde Janneke en Ruud zich ook zo. We kregen ook geen rondleiding ofzo en zijn maar aan de keukentafel gaan zitten.
Dragos praatte aan een stuk door, dat hij wel al 87 landen had bezocht, 24 andere huizen heeft en bijna nooit hier in Adelaide is. Maar dat hij de zon zat was en wel even weer de winter wilde voelen. Hij heeft geen werk, werkloos dus maar hij noemde het een soort van gepensioneerd. Geen idee hoe hij dan aan het geld komt voor de huizen, bootreizen die hij maakt....Het was heel raar en ongemakkelijk allemaal.
Gelukkig moesten wij nog wat boodschappen halen voor het eten, zodat we deze situatie even konden ontsnappen.
Teruggekomen bij het huis ruimde we onze boodschappen op en wilde we gaan koken. Toen ik de koelkast open deed zag ik daar een deur vol met pillen, medicijnen.... In de gang lag een accu met allerlei draden en in de tuin lagen ook allemaal rare spullen; lange grote stokken, aanstekers, nog meer accu's, touwen, een deur met No Entry. Ik kreeg natuurlijk gelijk een soort van horror idee. Dat hij ons in onze slaap zou vastpakken, meenemen en vastbinden. Ons dan eerst onder stroom zou zetten met de accu en ons dan allerlei pillen zou geven. Gelukkig was ik hier niet alleen...
Verder was het erg koud binnen. We zaten na het eten aan tafel een potje te kaarten aan de keukentafel en we hadden een lange broek aan, een hemdje, shirts met lange mouwen, een trui en een sjaal. Alsnog zaten we te rillen van de kou. We zagen ook nergens een verwarming of kachel, bbbrrr...
Janneke en ik hebben met onze kamerdeur op slot geslapen hahahha

Dag 11: Adelaide
Vanmorgen rond 9:00 uur de wekker gezet, rustig opgestaan en ontbeten. Dragos was ook al wakker en liep hier een beetje in het huis rond. Bellen, tv kijken.. Het was ook 's ochtends nog steeds erg koud in huis.
Wij hadden besloten om eerste even het een en ander te gaan wassen. De wasmachine in het huis mochten wij niet zelf gebruiken van Dragos, omdat iemand een keer de boel heeft laten overlopen ofzo. Nou dan ga ik wel een wasserette opzoeken, want vond het een beetje raar als hij mij onderbroeken en beha's zou wassen.
Zijn we naar het centrum van het dorpje gelopen. (en buiten was het gewoon warmer dan binnen!!) Hier hebben we een wasserette gevonden. Ik ben bij de was gebleven terwijl Janneke en Ruud boodschappen gingen doen.
Daarna eerst maar even de was en boodschappen naar het huis gebracht voordat we naar het centrum van Adelaide gingen.
Bij aankomst was Dragos druk aan het bellen. Hij spreekt natuurlijk Engels dus wij konden alles verstaan, ging het over schiet partijen, wanneer hij zich bij de rechtbank moet melden, dat degene aan de andere kant van de telefoon toch wel eerder schoten heeft gehoord en gezien. Nou mijn oren klapperde.. Begon mijn horror verhaal in mijn hoofd weer van voor af aan.
Snel maar naar het centrum dan. Hier hebben we onze tour voor de volgende dag naar Kangaroo Island geboekt en een beetje rondgelopen. Adelaide zelf vind ik niet heel bijzonder. Tot nu toe staat Melbourne op 1, Sydney op 2 en Adelaide op 3. Althans de grote steden dan natuurlijk.
Bij terugkomst hebben we gekookt, lekker relaxt aan gedaan, potje gekaart en lekker naar bed gegaan aangezien we de volgende morgen om 6:30 uur alweer in de stad moesten zijn.

Dag 12: Kangaroo Island
Vanmorgen ging om 4:45 uur de wekker, zodat we om 5:30 de trein richting de stad hadden. Daarna was het nog een half uurtje lopen naar het punt waar we zouden we opgepikt door de bus. Vervolgens nog een busrit van bijna 2 uur naar Jervy Bay waar we met de boot naar het eiland werden gebracht. Daar stond dan weer een bus voor ons klaar om ons de hele dag op het eiland rond te rijden.
We begonnen daar bij een eucalyptus winkel, waar we uitleg kregen over wat ze daar allemaal van eucalyptus maakte. Handcreme, gezichtscrème, zeep.... Noem maar op en het lag daar. Dit was overigens een extraatje omdat we te vroeg waren aangekomen en dus wat tijd "over" hadden. Volgens mij was het gewoon de bedoeling om deze winkel wat extra inkomsten te geven.
Hierna zijn we naar het zeeleeuwenstrand gereden. We kregen daar een tour langs zeeleeuwen. We zagen ze echt van een halve meter afstand, omdat we gewoon door het gebied/ strand liepen waar zij ook lagen of langs kwamen gewaggeld. Dan moesten we natuurlijk wel met zijn allen opzij, want dit is hun gebied en hun leefruimte. Echt super gaaf om ze van zo dichtbij te zien, zowel aan land als op het strand. Ze lagen daar gewoon heel relaxt in het zonnetje. Maar ze stonken ook wel heel erg hoor hahahha
Vervolgens was het weer de bus in voor onze volgende bestemming, de lunch.
Na de lunch zijn we naar de kangoeroe's en koala's gereden. De kangoeroe's maakte onze niet meer zoveel uit, want hier hadden we al genoeg van gezien onderweg, al blijft het natuurlijk wel nog steeds bijzonder. Maar die koala's nog niet! Helaas begon het te regenen maar dat maakte ons niet zoveel uit. De meeste toeristen uit onze bus liepen redelijk snel door het stuk bos waar de koala's zaten maar ik heb echt elke boom afgespeurd of ik ze ergens zag zitten. Vaak zag je ze wel, maar dan zaten ze best hoog aan de tak vastgeklemd dat het moeilijk was om ze goed op de foto te zetten. We besloten om een stukje van het pad af te wijken en daar zagen we een koala een stuk lager, maar ook deze verschuilde zich achter de bladeren. Totdat iemand ineens een stukje verder op een koala de boom in zag lopen!! Ruud en Janneke liepen terug naar het pad en om vervolgens naar die boom te lopen. Ik natuurlijk niet.... Ik rende door het stukje bos, sprong over takken, boomstronken en zag nog net op tijd een draadje dat als hek stond gespannen en sprong er spontaan en zonder bij na te denken overeen heen. Ik was ineens zo soepel hahahha Maar ik zag de koala wel van dichtbij en kon hem nog is goed op de foto zetten ook! Hoppa vol adrenaline en blijdschap liep ik met een big smile terug naar bus. Die een klein stukje doorreed voor de kangoeroe's. Bijna iedereen weer de bus uit, maar Ruud, Janneke en ik beleven zitten. Na ons geluksmoment met de koala en al genoeg kangeroe's gezien te hebben, hoefde dit van ons niet. Best asociaal hahahha Als je bedenkt dat we een paar dagen geleden uit de bus hiervoor waren gesprongen.
Na de koala's zijn we naar de remarkable rots gereden. Toen we hier naar toe reden stopte de bus ineens midden op de weg omdat de chauffeur een stekelvarken zag! Ik spring bijna de bus uit, heb hem nog net kunnen zien voordat hij de bosjes inschoot. Je kon hem daarna nog wel zien zitten onder een plant, maar je kan hem helaas niet op de foto zetten. Kon wel, maar dan zag je alleen de plant.. Iedereen weer de bus en nu echt naar de remarkable rotsen gereden. Dit zijn een paar rotsen op een cliff. Dit is bijzonder omdat het graniet is en het hele eiland uit limestone bestaat. Deze rotsen zijn gevormd door het lava uit de grond dat gestold is als graniet. Hier konden we weer wat foto's maken.
Als laatste zijn we naar Admirals Arch gereden. Hier lagen een heleboel zeehonden en heb je een mooie opening in een rots (zie foto). Hier hebben we ook nog foto's gemaakt en bij het bekijken van de zeehonden, zagen we ineens wat uit de zee omhoog komen.... Kwam er schol dolfijnen langs! Deze dieren gaan zo snel en zijn zo kort boven water dat ik er helaas geen foto van heb kunnen maken (helaas alweer niet). Misschien dat het straks later langs de oostkust wel lukt.
Na deze laatste bezienswaardigheid was het nog 1.5 uur terug richting de boot. Het werd nu ook donker op het eiland waardoor er kangoeroe's, wollibi's (soort van kleine kangoeroe's) en andere diersoorten konden oversteken.
We waren nog geen 5 minuten onderweg of de eerste wollibi's zagen we al over de weg rennen en na een half uurtje ook 2 kangoeroe's. Bus in de remmen!
Bij de boot aangekomen konden we snel nog wat avondeten kopen, want als we eenmaal in Adelaide aankwamen waren de niet fastfood eettentjes al dicht. Het was inmiddels alweer 19:00 uur.
Uiteindelijk kwamen we rond middernacht weer terug aan bij onze verblijfplaats. Uitgeput snel naar bed en lekker slapen.
Tenminste dat dachten we. Ruud sliep in en andere kamer dan Janneke en ik, maar blijkbaar waren er weer gasten aangekomen en had Dragos de spullen van Ruud in de woonkamer neergelegd. Moesten we eerst nog een bed opmaken en de spullen van Ruud verhuizen. Beetje jammer...

Dag 13: Adelaide
Vanmorgen lekker uitgeslapen. Nouja uitgeslapen, ik kan tegenwoordig niet meer langer slapen dan tot 9:00 uur 's ochtends lijkt het wel.
Ruud en Janneke waren ook al wakker, maar geen van ons drieën had zin om op te staan. We hebben lekker wat gelezen, Facebook, puzzel... Heerlijk rustige ochtend.
Vanmiddag weer met de trein naar het centrum van Adelaide. Hier staat ook een chocolade fabriek waar je een rondleiding kan krijgen. Het is een uurtje lopen van het centrum.
Hier aangekomen bleek dat je van te voren moest reserveren voor de rondleiding. We konden maandag terugkomen voor een rondleiding, maar dat kan niet want dan vertrekken we met het vliegtuig richting Alice Springs. De verkoopster ging het even vragen aan de tourleidster en heeft ze ons ertussen gezet. Echt super aardig! De mensen hier in Australië zijn sowieso echt super aardig en behulpzaam.
De rondleiding zelf was wel leuk, maar niet heel bijzonder ofzo. Al mochten we wel steeds chocola proeven jammie ahhahaha
In de winkel zelf daarna natuurlijk ook nog wat chocolaatjes gekocht. Niet te veel want straks in het noorden is het warm en dan houden we geen chocolaatjes meer over.
Verder hebben de nog even in de stad rondgelopen. Het was vandaag een mooi dag, dus eindelijk even geen jas aan te hoeven hebben.
Bij terugkomst in Port Adelaide ging de zon net onder. Snel naar de kant van het stand gelopen, waar een kleine pier staat. Maar we waren net te laat. De zon was al een soort van onder en je zag alleen nog de rode gloed in de lucht. Ook erg mooi.
Bij terugkomst bij onze verblijfplaats had Dragos bezoek. Gisteravond was hij niet thuisgekomen en nu had hij ineens een vrouw op bezoek. Wij denken dat het zijn scharrel van gisteravond was. Ze waren erg luidruchtig samen en draaien harde muziek. Toen wij gingen eten in de keuken zaten zij er bewoon bij en hadden ze een gesprek over hun tijd in de gevangenis. Dragos heeft daar dus blijkbaar een paar maanden gezeten voor het gebruik van verboden middelen. Zij blijkbaar ook, maar kon niet goed horen waarvoor. Misschien is het toch geen scharrel en hebben ze elkaar daar ontmoet hahahha Wie zal het zeggen.... Het wordt hier alleen wel steeds gekker!?
Later lokte hij haar naar een kamer (niet zijn slaapkamer maar eentje die hij verhuurt) en zei: moet je hier eens even komen kijken. De deur ging dicht en een half uurtje kater kwamen ze weer naar buiten. Ik ga hard lachen als die kamer morgen aan iemand wordt verhuurt.
Een uurtje later gingen ze naar "bed". Van slapen zal er wel niet veel gekomen zijn, want wij konden heel gezellig meegenieten van hun plezier.. Gelukkig heb ik er tijdens het slapen zelf niet veel last van gehad.

Dag 14: Adelaide
Ook vandaag zijn we weer rustig opgestaan, lekker gedoucht en ontbeten. Nog even een handwasje met handdoeken gedaan en zijn we rond het middaguur vertrokken naar de stad.
Overigens was de scharrel van Dragos er ook nog steeds. Zij liep er erg charmant bij met alleen haar jas aan, sokken en een muts (met het prijskaartje er nog aan) op haar hoofd.
Vandaag hebben we in de stad een beetje rondgelopen in de parken, hebben een wijncentrum bezocht waar we ook een wijnproeverij konden doen en hebben we nog wat cashen gevonden voor het spel van Ruud.
Als avondeten hebben we lekker sushi gegeten in de stad en rond een uurtje of 20:00 uur weer lekker terug naar onze verblijfplaats.
Inmiddels was de rust hier weer enigszins teruggekeerd.
Ben blij dat we morgen hier weer weggaan. Ik heb hier op zich prima geslapen, maar het was erg erg vies (durfde er niet op blote voeten te lopen) en Dragos is een vreemde man. Maargoed het was gelukkig maar 12 dollar oer nacht wat erg goedkoop is.

Tot de volgende verslag

Liefs Juud