Week 3 in Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Judith Demeijer - WaarBenJij.nu Week 3 in Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Judith Demeijer - WaarBenJij.nu

Week 3 in Australië

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 Augustus 2015 | Australië, Cairns

Hi Dutchies,

Daar ben ik weer met een nieuw verslag, mijn een na laatste van deze vakantie. Dus geniet ervan :)

Dag 15: vliegen naar Alice Springs
Vanmorgen ging rond 9 uur de wekker en hebben we rustig onze spullen ingepakt, de kamer waar we sliepen opgeruimd en ontbeten. Na het ontbijt zijn we vertrokken uit het huis van Dragos. Hij lag zelf blijkbaar nog op bed, dus hebben we de sleutel op tafel gelegd en zijn we weggegaan. Eerst een half uur met de metro naar het centrum van Adelaide, daarna zo'n 10 minuutjes lopen door de stad naar de bushalte voor de bus naar het vliegveld. Uiteindelijk kwamen we hier ruim op tijd aan, we volgen om 2 uur naar Alice Springs.
Dit keer volgen we met Virginia Airways en hadden we iets meer beenruimte dan we hebben Tigerair hadden. We kregen zelfs nog een broodje en drinken tijdens de vlucht.
Het was 2.5 uur vliegen, waardoor we rond half 5 aankwamen in Alice Springs. Wat is het hier lekker warm!! Uit die trui hahahha Snel vervoer geregeld naar onze hostel zodat we een korte broek konden aan doen en konden genieten van de zon.
's Avonds moesten nog even onze ticket regelen voor naar Cairns, want daar gaan we vrijdag heen. Tot onze verbazing waren de prijzen voor de vliegtickets echt omhoog geschoten!! De goedkoopste die we zagen was 650 euro omgerekend. Janneke en Ruud vonden dit te duur en zeiden dat ze dan een auto willen huren om naar Cairns te rijden. Ik zag dat niet zo zitten, want het is ongeveer 3 dagen rijden en dat vond ik wel zonde van tijd. Maarja 650 euro.... Wat alleen wel raar was, is dat we een week geleden nog tickets zagen voor 350 euro en wij er toen vanuit waren gegaan dat de tickets goedkoper zouden worden, aangezien dit bij andere tickets ook het geval was. Daarna bedachten we ons, ligt het misschien aan de locatie? Dat wanneer je vanuit Alice Springs wil boeken duurder is. Janneke besloot aan haar moeder te vragen of zij thuis eens kon kijken. Wat bleek, daar waren de tickets 370 euro! Dat scheelt een hoop geld! Maar op get. Moment van boeken waren deze tickets alweer weg en voor eentje duurder, 387 euro, waren er maar 2. Uiteindelijk wisten ze nog tickets te vinden en waren we 200 euro goedkoper uit dan dat we zelf vanuit Alice Springs hadden geboekt. Overigens nog veel geld hoor. Bijna een derde van mijn ticket naar Austalie. Maargoed daar moeten we maar niet te lang bij blijven stilstaan.
Inmiddels was het alweer tijd om een gaslaat te maken, aangezien we de volgende dag met een 3 daagde tour mee gaan richting de outback. Om 5:45 uur werden opgehaald, dus wekkertje stond alweer klaar voor 5:00 uur.

Dag 16:  Run tours naar Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon
Vanmorgen vroeg opgestaan voor onze tour naar de outback. We zouden onze backpacks achter kunnen laten in het hostel, in zo'n storage. Maar dan moest je deze de avond ervoor al inleveren. Wij hadden deze melding heel dom gemist waardoor er dus niks anders op zat dan ze mee te nemen, wat eigenlijk niet mocht. Ik denk dat we te druk waren met onze vliegtickets naar Cairns... Overigens kwamen we deze ochtend erachter dat ze in Nederland een fout hadden gemaakt met boeken, want ipv van vrijdag de 14e hadden ze de tickets voor zaterdag de 15e geboekt. Dus dat wordt dan een dagje langer Alice Springs en een dagje korter Cairns helaas.
Maargoed terug naar de tour. Netjes op tijd werden opgehaald door onze gids en samen met 19 andere vertrokken we voor onze trip. Het was uiteindelijk een halve dag rijden voordat we aankwamen bij de eerste camping waar we ook overnachten. Snel spullen uitlaten, lunchen en richting de Uluru. Dit is een grote mega rots en hier hebben we een wandeling om heen gemaakt van ongeveer 10 kilometer. Super mooi en warm. Je kon overigens ook kiezen voor de korte route maar dan zou je wel wat minder zien. Na ongeveer 3 uurtjes lopen kwamen we aan op de bestemming was we ook weer zouden worden opgehaald. Vervolgens was het racen naar het uitkijkpunt voor de zonsondergang. Met champagne en toastjes hebben we de zonsondergang bekeken en aan de andere kant stond de de Uluru die verkleurde door de zonsondergang. Super leuk en mooi, maar vooral ook erg gezellig en druk
Het werd daarna al snel donker en was het tijd om terug te rijden naar de camping om het eten klaar te maken. Ondertussen was er door andere van de groep al het kampvuur aangemaakt. We aten deze avond Noedels met vlees en groente. Na het eten kregen we te horen dat je vanavond buiten kon slapen onder de sterrenhemel. Je kent mij, dus ik werd meteen erg enthousiast en wilde dat natuurlijk heel graag. Je moest dan een swag pakken en een slaapzak. Je slaapzak stopte je in deze swag (zie foto) en dan lag je als het goed is een beetje warm. Een swag is een grote dikke soort van zak voor om je slaapzak.
Nadat iedereen zijn swag met slaapzak rond bet kampvuur had gelegd, hebben we nog even met z'n allen rond het kampvuur gezeten, maar snel werden de oogjes kleiner en langzamerhand ging iedereen naar bed. Nouja naar z'n swag hahahha
Met een lange jogging broek, t-shirt, sokken, vest en sjaal ben ik er in gaan liggen en heb het niet super koud gehad die nacht. Maar warm was anders. Maar wat gaaf om onder een sterrenhemel te slapen en als je wakker wordt je ogen open doet en dan gewoon alleen maar sterren ziet. Zelfs een paar vallende sterren! Helemaal top.

Dag 17: Run tours naar Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon
Vanmorgen ging de wekker om 5:30 uur en hadden we een uur de tijd om te douchen, aan te kleden en te ontbijten. Om 6:30 uur reden we alweer weg van de camping om de zonsopgang te bekijken vlakbij Kata Tjuta.
Na 15 minuten in de kou te hebben gestaan, was daar dan eindelijk de zon! Ook hier zetten de zonsopgang Kata Tjuta in een mooi licht. Net als bij de zonsondergang met de Uluru.
Ik heb weer genoten natuurlijk en veel foto's gemaakt.
Na de zonsopgang zijn we naar de rotsen Kata Tjuta gereden. Dit zijn een aantal mega grote rotsen bij elkaar die, toen de zee daar nog was, door het water daar zijn komen te liggen. Al hebben de aboriginals hier natuurlijk een andere mening over.
Ook hier hebben we weer een wandeling gemaakt, dit keer was deze 7.4 kilometer, alleen deze was wat minder makkelijk dan bij de Uluru. Die was namelijk volledig vlak, hier liep we over rotsen, stenen en moesten we stijlen wanden op lopen. Niks vlak hahahha Echt een leuke uitdaging deze wandeling of zoals de mensen in onze groep zeiden; à real adventure. Ook hier weer veel foto's gemaakt van uitzichten, de rotsen, noem maar op...
Moe maar voldaan reden we hierna weer terug naar de camping waar we onze swags en slaapzakken moesten opruimen, tassen inpakken en de lunch maken. Dit keer aten we heerlijke wraps.
Vervolgens werden de spullen weer in de bus en trailer geladen en vervolgde we onze reis naar Kings Canyon. Dit was een reis van 3.5 uur, waar ik weer even wat slaap kon inhalen.
In Kings Canyon sliepen we ook weer op een camping, dit keer stonden er allemaal tentjes waar je in kon slapen. Je kon dus kiezen. Al koos iedereen dit keer, op eentje na, ervoor om in een tent te gaan slapen. Alle spullen weer uitladen, weer een swag met slaapzak opmaken en daarna hadden we even een uurtje tijd voor onszelf. We hadden hier de mogelijkheid om een helikopter vlucht te maken voor 60 dollar. Dat leek Ruud, Janneke en mij wel wat dus liepen we met onze gids, Bradd heette hij trouwens, naar voren op de camping waar de helikopters stonden. Bradd ging op zoek naar de piloot, helaas vloog hij deze dag niet meer maar wel morgen. 3 andere van onze tour boekte een vlucht voor 145 dollar pp en vlogen dan 15 minuten. Wij wilde geen 145 dollar betalen, dus gingen voor de 60 dollar vlucht voor 5 minuten. Maar toen de piloot ons vertelde dat in die 5 minuten ook het opstijgen en dalen zit, kozen we ervoor om dit niet meer te doen. Je doet er namelijk 1 minuut over om te dalen en ook ongeveer 1 minuut voor te landen, waardoor je maar 2.30 minuut overhoud in de lucht. Dat was dan wel erg kort en vonden we het geld niet waard.
Terug aangekomen bij onze kampeerplaats, begonnen de voorbereidingen voor het eten van die avond. Ondertussen was het al gaan schemeren buiten en werd het kampvuur ook al aangemaakt. Tussen het vuur in werden 2 pannen in de grond gezet, een met een soort van aardappelen purree en één met zelfgemaakt deeg om brood te maken. Gaaf om zo te koken. Binnen werd ondertussen een salade gemaakt en op een bbq werd het vlees gebraden. We aten dus deze avond een grote satestok met kip, kangoeroe vlees en een worstje, met aardappelen, salade en zelfgemaakt brood.
Ja over het eten tijdens deze tour niks te klagen. Super goed geregeld en lekker. Ook wanneer je een wandeling gaat maken bij de rotsen, kreeg je een fruitbar, een koekje of fruit mee. Als je dan terug kwam bij de bus stonden er bakken met sinaasappelpartjes en/of watermeloen voor je klaar.
Na het eten hebben we nog gezellig met z'n allen bij het kampvuur gezeten, Bradd heeft zijn gitaar erbij gepakt en speelde nog wat nummertjes. Heel gezellig en knus allemaal.
Rond 22:00 uur ging iedereen naar bed, omdat we de volgende morgen alweer om 5:00 uur gewekt zouden worden.

Dag 18: Run tours naar Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon
Vandaag stonden we om 5:00 uur alweer op om vervolgens rond 6:00 uur te vertrekken naar Kings Canyon. Ook dit waren weer een heleboel mega rotsen bij elkaar. Na ongeveer 3 kwartier rijden kwamen we aan. Dit keer liep de hele groep de grote wandeling van ongeveer 6 kilometer.
We begonnen de wandeling met een 200 meter hoge en steile rots die we moesten beklimmen. Dat was echt een ware beproeving. Voordat we begonnen had iedereen het erg koud, maar eenmaal bovenaan deze rots gingen de truien onder de jassen uit, sjaals af en stond iedereen te hijgen en te puffen. Maar wat een gaaf uitzicht. Vervolgens moest je de blauwe peilen volgen en de ene beklimming volgende op de andere, maar wat een mooi tocht/ wandeling. Je liep langs cliffs zonder railings of hekken, je moest een klein sprongetje maken over kleine kloven, stonden boven op rotspunten, niks was vlak alleen maar rotsen en stenen! De beste tocht van heel de tour. Echt super gaaf.
Na 3 uur lopen kwamen we dan eindelijk weer beneden aan bij de bus, maar met een lijf vol adrenaline ahhahaha
Hierna zijn we weer teruggereden naar de camping en was het tijd om de swags en slaapzakken op te ruimen, tassen in te pakken en de tenten schoonvegen.
Voordat we wegreden ook nog even geluncht. Dit keer was het een kamelen hamburger met brood en salade! Heerlijk. Nooit gedacht dat ik kangoeroe of kameel zou eten hahahha
Na de lunch was het tijd voor onze 5 uur durende terug reis naar Alice Springs. Erg jammer want wat een geweldige tour was dit, met een erg leuke en gevarieerde groep ook. Mensen uit Engeland, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Nederland, Canada, Australië en Duitsland, jong en oud. Ik heb deze 3 dagen bijna alleen maar Engels gesproken. Wat daardoor ook erg grappig was is dat ik de neiging had om ook tegen Ruud en Janneke steeds Engels te gaan praten ahhaha Of dat ik aan mijn reisverslag dacht en in het Engels aan het bedenken was wat ik daar in wilde gaan zetten. Dat gaat zo snel.
Rond 18:00 uur kwamen we helemaal kapot aan bij onze hostel. Sommige van de groep gingen nog een hapje eten in het centrum van Alice Springs. Wij besloten dit niet te doen en snel wat te gaan koken, omdat we de volgende ochtend alweer om 5:00 uur de wekker ging voor onze ballonvaart.

Dag 19: Alice Springs ballonvaart en relaxen
Vandaag ging de wekker om 5:00 uur en werden we 5:35 uur opgehaald met een busje die ons naar de ballon bracht. Eenmaal daar aangekomen lag de ballon op de grond al klaar om omhoog te komen en de lucht in te gaan.
We mochten al snel met 11 andere instappen en kregen we laatste instructies. Hierna was het opstijgen maar! Je voelde er helemaal niks van. Ja je hoorde natuurlijk het lawaai van de warme lucht die steeds de ballon in werd geblazen maar verder ga je heel rustig en soepel de lucht in. Een half uur zweefde of vlogen (geen idee hoe je dat noemt bij een ballonvaart) daar de lucht. Echt een hele aparte en leuke ervaring om er te maken.
De landing van zo'n ballon is dan wel weer spannend. Eerste raakte we bijna een bordje da in een weiland stond en bij zo'n landing raak je eerst 3 keer de grond met de zijkant van het mandje voordat je met de hele mand op de grond staat. Bij het 3 keer raken van de grond lijkt het ook steeds alsof je gaat omslaan. Iedereen kreeg daar de slappe lach van hahahha Na het landen werd de ballon eerst opgeruimd, waarbij we konden of zelfs moesten helpen. Prima, anders sta je daar maar een beetje en dan werd je misschien ook nog een beetje warm. Nadat alles was ingepakt stond er champagne (inmiddels was het 8 uur 's ochtends) klaar, koekjes, cake, fruit en jus orange. Ik kan niet anders zeggen dan dat het hier ook weer goed is geregeld.
Rond half 10 waren we terug bij onze hostel en hadden een dagje "vrij". We hebben een paar wasje gedraaid, boodschappen gedaan, bij het zwembad gelegen, gelezen... Heerlijk lekker relaxt. 's Avonds ook niet zoveel bijzonders gedaan, al hadden we wel wat leuke tips gekregen voor kroegen en barretjes, maar al dat vroege opstaan en drukke schema www hebben gehad, gaat je niet in de koude kleren zitten zeg maar en hadden we alle 3 weinig behoefte om weg te gaan.

Dag 20: vliegen naar Cairns
Vandaag moesten we om 10:00 uur zijn uitgecheckt van onze hostel. Maar omdat we pas 18:00 uur vliegen, mochten we hier wel gewoon blijven en gebruikmaken van alle spullen e.d.
De vorige dag hadden we de tip gekregen dat er een soort van festival was in het centrum vanaf 10:00 uur. Hier werden dan wedstrijden gehouden op een rivier, wat geen rivier is maar door de droogte ligt er alleen maar zand, met bootjes. Je moet dan denken aan de Fred Flinstone boten (vooruit komen met je benen/voeten die eronder vandaan komen). Aangezien we toch tot half 4 moesten wachten totdat we werden opgehaald besloten we hier naar toe te gaan. Maar wat wij niet wisten is dat je entree moet betalen, best wel hoog ook. Dit vonden wij het niet echt waard, dus liepen we werden naar het centrum om daar een beetje rond te lopen. Blijk dat hier vooraf aan dat festival een parade was, met dure auto's van mensen die dit festival sponsorde en mogelijk maakte. Er kwamen al wat Fred Flinstone bootjes voorbij en verder een paar parade boten, een met draken en piraten, met matrozen... Een straatbandje, leuk gedaan.
Vervolgens zijn we doorgelopen en kwamen we bij een reptielen centrum uit, hier zijn we naar binnen gegaan en zagen we slangen, dingo's, krokodil, schildpad en nog meer. Ook kon mocht je een slang vasthouden als je dat wilde. Na lang twijfelen durfde ik het uiteindelijk toch niet...
Inmiddels was het alweer zo'n 12 uur en zijn we teruggelopen naar de hostel. Van de laatste restjes boodschappen hebben we nog een lunch gemaakt en lekker in de zon gerelaxt tot we werden opgehaald om naar het vliegveld te gaan.
Na 2 uurtjes vliegen kwamen we aan op het vliegveld van Cairns. Heerlijk lekker warm, terwijl het nog avond was. Dit was in Alice Springs wel anders, waar het 's nachtslot kon afkoelen tot een graad of 6 a 7.
Snel een shuttle busje regelen zodat we naar onze hostel konden. We konden nog net met de laatst vertrekkende busje mee maar daarvoor moesten we wel even rennen. Zie je ons al gaan met een rugtas van 17 kilo op je rug en een rugtas van zo'n 7 kilo aan de voorkant rennen door de aankomst hal ahhahaha
Ons hostel heet Gilligans maar dit was ook tegelijkertijd een discotheek, die je ook op de kamer nog kon horen, waar ze tot 5 uur 's ochtends nog muziek draaien. Gelukkig heb ik oordopjes bij mij en heb ik er weinig last van gehad. Maar wel echt een jongeren hostel!
's Avonds hebben we nog wel even buiten door de stad gelopen, het was net alsof we beland waren in Salou of Chersonisos. Overal discotheken, barretjes en dronken jongeren. Ik kon er wel om lachen en vond het wel gezellig. Ruud vond dit wat minder leuk en hoopte dat we snel weer weg waren uit Cairns hahahha

Ik hoop dat jullie er weer van genoten hebben.

Kus! xxxx

• 20 Augustus 2015 - 12:42

Ilona:

Hey reiziger!!!

Zo te lezen en te zien bevalt het nog steeds allemaal. Onwijs fijn!! Veel leuke dingen gedaan zeg. Geniet ze !!

• 24 Augustus 2015 - 07:36

Patricia:

Lieverd,

Leuk te lezen wat je allemaal voor leuke dingen doet!
    Veel plezier nog. Xxx